Manon in Yaroslavl (Rusland)

Dagexcursie: Muranova en Borisogleb

Om 06.30 verlaten Tatyana en ik het huis en gaan we naar Ploshjad Volgova, een groot kruispunt midden in de stad. Daar zullen we om 07.00 vertrekken met de bus. Helaas is het weer niet al te goed, maar als ik mooie dingen zal gaan zien, vind ik het wel best! Ons eerste bezoek is aan Muranova, een museum in een plaatsje zo'n 270 kilometer bij Yaroslavl vandaan.

Muranova

Na een vier uur durende busreis, komen we aan bij het plaatsje Pusjkino (Moskou regio). Het is maar een klein plaatsje, maar toch is het heel bekend. Dat komt doordat er een belangrijk museum te vinden is, ‘Muranova'.

Het museum is een oud landgoed uit begin 19e eeuw (als ik het me goed herinner 1819). Sinds die tijd hebben er vier heel belangrijke, invloedrijke families gewoond, onder andere de familie van Fjodor Tyuchev en Baratynsky. Zij waren beroemde dichters.

Het museum is de laatste tijd enorm onder handen genomen, dat komt omdat er in 2006 een grote brand is geweest die veroorzaakt werd door een blikseminslag. Helaas zijn er dus weinig overblijfselen van de 19e en 20e eeuw. Toch zijn er wel nog belangrijke stukken te zien, zoals originele meubelen, manuscripten en kunstwerken.

We hadden een hele leuke gids. Zij kon heel leuk vertellen. Het goede was, dat zij duidelijk en niet al te snel sprak, ik kon alles verstaan! Toch wel erg fijn!

Nadat we 2 uur bij dit museum zijn geweest, vertrekken we weer met de bus naar Borisogleb.

[ik heb trouwens niet heel veel foto's van Muranova, omdat je er geen foto's mocht nemen!]

Borisogleb

Toen we hier aankwamen, dacht ik serieus ‘Dit is het aller-lelijkste klooster dat ik tot nu toe hebt gezien!'

In Borisogleb is er een Monastir (klooster) te bezichtigen uit het jaar 1363. Het klooster is in totaal 560 jaar in werking geweest (het werd afgeschaft in het jaar 1924).

Het klooster is nog nooit volledig gerenoveerd, dat is dus ook de reden dat het er zo vervallen uitziet.

Vorige eeuw is renoveren begonnen, maar toen in 1924 het zeggenschap over het klooster veranderde, is de renovatie gestopt. Het huidige bestuur wil het in de originele staat laten. Dat is een probleem: een deel van de muren begint langzaam af te brokkelen, en als er niet snel een renovatie plaats gaat vinden, zullen de muren instorten. Maar juist omdat het nooit gerenoveerd is, is het een hel bijzonder klooster.

Tegenwoordig zijn er nog steeds diensten in de kerken van het klooster. Ik heb een deel van een dienst gezien. In het algemeen, belijden mensen het geloof hier heel anders als mensen dat in West-Europa zouden doen. Mensen slaan drie keer een kruisje, buigen voor God en zoenen de schilderijen... wel een beetje apart! In de kerk waren alleen in de top wat kleine raampjes, verder was het er helemaal donker. De pater las de gebeden op, met behulp van een kaars om de tekst te belichten. Door de hele kerk waren kaarsjes aangestoken, het zag er op de een of andere manier een beetje sprookjesachtig uit.


Rond 19.30 waren we weer terug in Yaroslavl. Het is vandaag erg slecht weer geweest: regen, kou en wind! Ik ben blij dat we weg konden met een uitstapje, anders had ik de hele dag binnen gezeten!

Nu zit het weekend erop, de tijd zal nu helemaal snel gaan! Het afscheid nemen en inpakken is begonnen!

Vrije tijd kan ik even niet meer vinden: vanavond ga ik met mijn vriendinnetje Nastya naar een barretje, morgen moet ik naar de universiteit en moet ik een project voor Spaans in Den Haag afmaken. 's Avonds zal ik een ‘speciale' avond hebben met mijn gastouders. Woensdag ochtend ga ik naar de centrale markt, daarna naar de universiteit en 's avonds nog naar een barretje om afscheid te nemen van mijn Russische vriendinnetjes Katya en Sasha, ook Alex en Dyma zullen daar zijn. En donderdag? Een rustig dagje thuis en nog een laatste wandeling langs de Wolga boulevard.

Mijn volgende berichtje komt alweer uit Nederland, wat is de tijd toch snel gegaan!

Reacties

Reacties

Tinka

Succes met inpakken en afscheid nemen. Tot snel! xx

Inge B

Nou Manon,het zit er bijna op. Je hebt een herinnering voor het leven en ervaring voor de toekomst! Sterkte met afscheid nemen en de terugreis. We zien je nu snel weer. Liefs Inge.

Marjan Bart

Je laatste uitstapje in Rusland zit er op. Voor jou inderdaad dingen afronden en afscheid nemen. Voor ons: je kamer opruimen en het stof van 5 maanden wegpoetsen zodat je in een frisse kamer terug komt! Voor je het weet is het vrijdag, dan zien we elkaar in Hamburg weer. Kus van ons xxx

Sjanie

Hoi Manon, al bijna weer terug wat zal iedereen blij zijn en jij ook natuurlijk

Joletta

hallo Manon, Wat is de tijd toch snel gegaan... je bent weer bijna thuis! Ik heb erg genoten van al je verhalen en foto's :-) Succes met inpakken en sterkte bij het afscheid van alles en iedereen daar! X

Ann

Goeie reis naar huis, Manon, leuk dat je weer thuis komt. Geniet van de laatste dagen. Tot gauw xx

Sander

Mop, je laatste dag in Rusland is nu ingegaan! Ik heb genoten van al je verhalen, maar ik heb je natuurlijk ook vaak gesproken :)
Geniet nog van je laatste dag, geniet van het uitzicht van de Wolga, en tot vrijdag in Hamburg!

Goede reis!!

Kus van mij! xXx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!