Manon in Yaroslavl (Rusland)

Moskou - mooie dagen!

Reisverhaal 2 tot en met 4 mei - Moskou met Willem en Marjan.

Dinsdag 2 mei

Zoals ik al eerder in mijn vorige verslag heb geschreven, vertrok de trein naar Moskou al om 07.15. Dat betekende dat we al om 06.30 met de taxi naar het station gingen. Ik vertrok om 06.10 van huis om naar het hotel van pap en mam te wandelen. Wat een vroegte!

Toen we aankwamen op het perron (20 minuten van tevoren), stond de trein er al. Dat was toch wel fijn. Ook deze trein was een nachttrein, een trein met in iedere coupé ongeveer 60 bedden. Ik had het natuurlijk al een keer eerder gezien, maar voor Willem en Marjan was het wel bijzonder. Gelukkig vertrok de trein vanaf Yaroslavl, en kwam ie niet uit een een of andere verre bestemming, waardoor hij (nog) niet erg stonk.

In Moskou kwamen we aan om 11.20. Een mooie tijd, nog een hele dag voor de boeg! Even een taxi bellen! Sabina (mijn vriendinnetje die in Moskou studeert) had een taxi-nummer doorgegeven. Helaas moesten we 2 uur op een taxi wachten, dus we besloten om naar de voorkant van het station te lopen om te kijken of daar taxis stonden. Nou taxis genoeg.

De eerste taxichauffeur die we tegen kwamen, vertelde ons dat het 1000 roebel zou kosten (25 euro ongeveer). Nou daar trapte Manonnie mooi niet in, dat is voor Rusland een behoorlijk hoge prijs om met de taxi te gaan. Het leuke hier is dat je kunt afdingen op de taxis. Uiteindelijk zijn we met een ander taxi bedrijf naar het hotel gegaan voor maar 650 roebel.

Nadat we alle spullen in het hotel hadden achtergelaten, zijn we de stad ingegaan. Ons doel was veel zien, dus dan moet je meteen alweer op pad. Op naar het Rode Plein!

Eenmaal aangekomen bij het Rode plein, zagen we dat alles dicht was gegooid, overal stonden hekken. Op het plein waren voorbereidingen in gang voor de 9 mei viering (Bevrijdingsdag in Rusland). Grote tribunes werden opgebouwd, en er stonden grote schermen voor de gebouwen. Toch wel heel jammer dat we niet het plein op konden!

Achter op het plein staat een grote kathedraal : de Basiliuskathraal. Jullie weten allemaal welke het is: de grote gekleurde kathedraal die symbool staat voor Moskou en Rusland. Gelukkig wist ik me te herinneren dat we via de achterkant daar konden komen. Die hebben we dus wel nog gezien! En dat was maar goed ook, de volgende dag was ook dat deel van het plein afgesloten.

Voor het Kremlin, ligt een enorm groot park, met fonteinen, gras (jaja, dat hebben we intussen hoer ook!), bloemen en bomen. Het is niet een park zoals wij dat in Nederland kennen, alles is hier aangelegd. Er staan ook ontzettend veel bankjes, waar ook veel bewoners van Moskou lekker komen zonnen. Gezelligheid dus!

Toen wij om 16.15 bij het Kremlin aankwamen, was het nog geopend. Ik was helemaal blij, want de vorige keer dat ik in Moskou was, was het gesloten. Het Kremlin is maar tot 17.00 geopend en er worden, voor Russische begrippen, behoorlijk hoge toegangsprijzen gevraagd. Dat was de reden waarom wij hadden besloten om er de volgende dag een kijkje te nemen. Foute keuze: de volgende dag was het Kremlin weer dicht.. Toch raar, ze gooien het zo dicht, zonder het publiek daarover te informeren.

Nadat we bij het Kremlin waren geweest, zijn we naar de Maria-Verkondigingskathedraal geweest. Over die kathedraal heb ik al eerder geschreven, het is de kathedraal waar nog maar één origineel schilderij te bezichtigen is. Ik vond het leuk om die kathedraal ook aan Willem en Marjan te laten zien.

Voor zover ik me kan herinneren, waren dit alle hoogtepunten die we dinsdags bezocht hebben. Gelukkig was het mooi weer, we hebben lekker genoten.. En 's avonds? ... Toen stortte ik helemaal in, ik was verbrand en moe!

Woensdag 3 mei.

Na het ontbijt, zijn we meteen weer de deur uitgegaan. Een nieuwe, zonnige dag was alweer aangebroken.

Als eerste zijn we weer richting het Rode Plein gegaan. Vlakbij ligt het graf van de onbekende soldaat. Bij dat graf waren kransleggingen ter ere van een soort van dodenherdenking. Muziek en veel oude rakkers waren t e zien. Door deze herdenking, was het hele park voor het Rode Plein gesloten. Voor de mensen die nieuw zijn aangekomen deze dagen, dus nog minder te zien.

Omdat wij veel wilden zien, hadden we besloten om een bustocht door Moskou te doen. Engelse gidsen zijn in verhouding hartstikke duur, dus we hadden besloten om met een Russische tocht mee te gaan, en gewoon lekker rond te kijken. Het was een mooi tochtje langs veel hoogtepunten in Moskou: Rode Plein, Bolsjojtheater, nieuwe Maagdenklooster, Basiliuskathedraal, Uitkijkplatform Mussenbergen ( smotrovaja plosjtstjadka), Lomonosouniversiteit en nog veel meer. Het was een mooie tocht!

Daarna zijn we naar een andere plaats in de stad gegaan, ik kan me niet meer herinneren hoe het heette. Daar hebben we mijn vriendin Sabina ontmoet en zijn we lekker naar een restaurantje geweest. Erg gezellig even!

Na het eten zijn we weer terug gegaan naar het Rode Plein. Daar zou een optocht zijn van legertanks. Nou de tanks stonden er, maar rijden deden ze niet. Beetje een tegenvaller dus,.. Wel was het erg leuk om Moskou ‘by night' te zien! Het is echt een prachtige stad!

Ook vandaag hebben we erg mazzel gehad met het weer, weer volle zon en de temperatuur was lekker! Wat hebben pap en mam toch mazzel deze dagen!

Vrijdag 4 mei

Alweer de laatste morgen met zijn drietjes. We hebben lekker rustig ontbeten, en daarna zijn we de spulletjes bij elkaar gaan pakken. Pap en mam moesten naar de ‘airport express' en ik ben met de metro naar het Yaroslavskiy Station geaan om vanuit daar weer ruim 4,5 uur naar huis te reizen.

We hebben de afgelopen 1,5 week heel erg veel gezien, ik denk dat we allemaal hebben genoten. Pap en mam, bedankt voor de gezellige tijd, waarin alles mogelijk was!

En voor iedereen die mijn verhaaltje leest, zodra Marjan de foto's op de computer heeft staan, zal ik ook een fotoserie online zetten!

Tot snel maar weer!
Liefs!

Reacties

Reacties

Sjanie

Fijn dat jullie samen genoten hebben.

Liza

Wat leuk om te lezen :D er staat intussen weer een stad op mijn must-see-before-I-die lijstje: Moskou dus!! :)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!