Manon in Yaroslavl (Rusland)

Willem en Marjan in Yaroslavl

Zoals ik in mijn laatste berichtje heb geschreven, zijn we zaterdag naar Rostov gegaan. Daar was ik zelf al een keer eerder geweest, maar voor pap en mam was het nog wel heel interessant.

De vorige keer was ik er met een auto naar toe gegaan, zaterdag zijn we met het openbaar vervoer gegaan (met de bus en marschroetka, een klein busje). De weg ernaartoe was erg leuk, de bus ging niet over de snelweg, maar langs allerlei kleine dorpjes met datchas. Toen we op het busstation aankwamen, moesten we dus nog met de marschroetka het centrum in. Ik wilde vragen naar het Kremlin, maar door een verkeerde vertaling kwamen we uit bij een groot Klooster dat nog in gebruik is. Uiteindelijk hebben we én het klooster gezien, én het Kremlin. Beide erg mooi.

Zondag was een strakke planning: om 13.00 gingen we naar een Internationaal Korenfestival in de Concertzaal. Er was een groot koor uit Nederland dat deelnam, en jawel.. dat sliep helemaal in het Ibis-hotel net als pap en mam. Er waren veel verschillende koren die meededen. We konden maar tot de eerste pauze zien, want daarna moesten we alweer door naar het cafe.

In het cafe hadden we met Maxim afgesproken, één van mijn Russische vrienden hier. We hebben gelunched en gedronken en daarna zijn we naar het circus gegaan. Een echt Russisch circus, toch bijzonder om een keertje hier meegemaakt te hebben!

Na het circus, heb ik pap en mam mijn nieuwe huis laten zien... Daar schrokken zij toch wel even van! De buitenkant ziet er erg vervallen uit, met veel achterstallig onderhoud. Gelukkig is de binnenkant een stuk mooier, maar nog een ontzettende chaos! Veeeeeel dozen....

Maandag zijn we op aanrader van een medewerker van het hotel naar het Tolgskiy Monastir geweest, een vrouwenklooster hier niet ver vandaan. Ook naar dit klooster zijn we met de marschroetka gegaan, een ritje van zo'n 30 eurocent! Het klooster was erg mooi. Ook deze was nog in gebruik. Tot ongeveer 1992 was het erg verwaarloosd. De nonnen hebben de afgelopen 20 jaar onwijs hard gewerkt om het er mooi uit te laten zien!

's Avonds zijn we naar een restaurant geweest waar je typische Russische gerechten kunt eten. Natuurlijk erg interessant en lekker!

Vandaag was een lekker rommeldagje in Yaroslavl. We zijn naar een grote supermarkt geweest (Real) en we hebben mijn winterkleding verruild voor zomerkleding. Vanmorgen hebben we met Michael thee met verse honing gegeten, erg gezellig! Michael heeft bijen bij de datcha, de honing die we hebben gegeten had hij zelf gemaakt. En vanavond zijn we naar hetzelfde restaurantje geweest- MMM!

Morgen vroeg gaan we naar Moskou, we nemen de trein van 07.15. Snel weer een nieuw verhaaltje over onze belevenissen daar dus!

Tot snel!

sjanie

Leukkkkkkkkk

Ann Burkill

Jullie hebben het zeker leuk samen, veel gezien, geniet nog van.
Wij genieten hier in Norwich
Groetjes Ann