Manon in Yaroslavl (Rusland)

Weekendje Moskou

Weekendje Moskou 30 en 31 Maart.

Het vertrek was 's morgens al om 05.40, we zijn met de taxi naar het station gegaan. Jaja, ik was erg trots, die had ik zelf gebeld! De trein zou om 06.16 vertrekken, maar omdat we niet wisten hoe het station in elkaar zat, wilden we graag op tijd daar zijn. Het had trouwens 's nachts heel erg gesneeuwd, er was bijna 7 centimeter gevallen! Toen we op het perron aankwamen, stond de trein daar al te wachten. Een ontzettend lange trein, en raad eens?! Wij hadden de allllleeer achterste wagon! Door de sneeuw banjeren dus.

Toen ik de trein binnenstapte, kreeg ik echt een enorme cultuurshock! Het was een wagon met ongeveer 60 tot 70 bedden. De trein kwam uit het Noordoosten, en was al bijna 24 uur onderweg. Mensen lagen er helemaal laveloos te slapen. Zij hadden geen idee dat de trein stilstond en dat er nieuwe mensen binnenkwamen. Het stonk er ook ongelooflijk. 's Avonds was er waarschijnlijk behoorlijk wat alcohol genuttigd (wat overigens heel normaal is hier in Rusland), en 60 slapende mensen stinken! Daarnaast waren er ook al heel wat mensen naar het toilet geweest om lekker te ... jullie snappen me wel! Zonder ventilatie ruikt dat niet erg fris.

Oh trouwens, pap en mam, wees gerust: als wij naar Moskou gaan nemen we de trein een uurtje later, dan is het geen nachttrein ;)

Om 10.30 kwamen we aan in Moskou. Gelukkig lag er daar een heel stuk minder sneeuw dan in Yaroslavl. Op zoek naar de plaats waar het metrostation is, en natuurlijk een kaartje kopen. Dat alles voor het eerst in het Russisch is toch soms niet zo gemakkelijk! Alles was gelukt, en we waren al snel in ons hostel.

Het hostel zag er prima uit, en heerlijke bedden! Nadat we hadden ingecheckt en de bedden hadden opgemaakt, zijn we de stad ingegaan samen met Sabina. Sabina is ook een uitwisselingsstudent uit Nederland, verblijft dus nu tijdelijk is Moskou.

Samen met haar hebben we lekker geluncht en na de lunch zagen we Pieter (ook een uitwisselingsstudent). Met zijn allen zijn we een klein rondje gaan lopen en daarna zijn we een barretje in gegaan. We hadden genoeg tijd nodig om bij te kletsen, na bijna 10 weken heb je best wel wat verhalen!

's Avonds om 19.00uur zijn we naar een restaurantje gegaan samen met onze lerares uit Nederlands. Lekker naar een Sushibar! Echt heel grappig, want onze lerares ging lekker biertjes met ons mee drinken =) Zij was vooral benieuwd naar hoe onze universiteit is en naar onze gastgezinnen. Nadat we weer afscheid genomen hadden van haar, zijn we wéér naar een barretje gegaan. Het was niet mogelijk om drinken te krijgen in het hostel 's avonds, dus even snel nog wat drinken dachten we. Daarna zijn we lekker naar het hostel gegaan en zijn we lekker gaan slapen. De volgende dag zou het een drukke dag gaan worden.

Zaterdag zijn we om 10.30 het winkelcentrum in gegaan. In Yaroslavl hebben we bijna geen winkels, dus als je iets wil kopen, moet je naar Moskou. Ik wilde een vestje shoppen, en dat is gelukt! Daarna zijn de naar een Kathedraal geweest, daar zijn we Sabina weer tegengekomen.

De Kathedraal heet in het Engels ‘Cathedral of Christ The Saviour' en in het Russisch ‘Khram Khrista Spasitelya'. Het was er ontzettend mooi. Helaas was het niet mogelijk om binnen foto's te maken. In principe is alles binnen in de kathedraal niet meer origineel. De kathedraal is eind 19e eeuw gebombardeerd. Gezien het feit da t er al geruchten rond gingen over dit bombardement, is er snel één schilderij van Jezus uit de kerk gehaald. Na de bombardementen was de kathedraal volledig verwoest. Later, op 5 december 1931, is onder bevel van Stalin de kathedraal gerenoveerd en herbouwd. Degene die het Jezus-schilderij nog steeds in bezit had, heeft het terug gegeven aan de kerk. Er is dus slechts één origineel schilderij te bezichtigen. De rest is allemaal gekopieerd en nagemaakt.

Daarna zijn we naar het Rode Plein geweest, dat is natuurlijk het bekendste plein van Moskou. We hebben is ‘de wissel van de wacht' bekeken. Er is een groot monument ter nagedachtenis van de Tweede Wereldoorlog. Toch bijzonder om dat te zien. Daarna op het plein hebben we het graf van de onbekende soldaat bekeken. Natuurlijk hebben we ook de bekendste kathedraal van Moskou bekeken: Pokrovkathedraal (ook wel Basiliuskathedraal genoemd).

De geschiedenis van het Rode Plein (Krasnaja plosjtsjad) is misschien wel interessant om te vertellen. Het plein ontstond na de grote stadsbrand van 1493. Vanaf dat moment werd de nieuwe open plek in de stad gebruikt als marktplein. Een naam had het destijds nog niet. Het plein werd simpelweg Pozjar genoemd, wat 'brand' betekent. Later werd het gebruikt voor publieke ceremonies. De naam 'Rode Plein' heeft het plein niet te danken aan de rood-bruine kleur van de Kremlinmuren of aan het communisme, dat is wat veel mensen denken. Het Russische bijvoeglijk naamwoord krasnyj betekende vroeger naast 'rood' ook 'mooi' (in het moderne Russisch betekent krasnyj alleen 'rood'). Vanwege de aanwezigheid van de Pokrovkathedraal (ook wel Basiliuskathedraal genoemd) kreeg het plein in de 17e eeuw zijn huidige naam Mooi Plein in plaats van de oude naam Pozjar.

Nadat we op het plein lekker hadden rondgekeken, zijn we het duurste warenhuis van Moskou ingegaan ‘GUM'. Echt bizar, de Porches staan gewoon in de looppaden en je vindt er bijna niets onder de 8000 roebel (200 euro.. voor een hemdje zonder mouwen bijvoorbeeld..). Toch bizar om daar rond te huppelen hoor. Er komen daar ook vaak bekende Russen, het is dus te vergelijken met de PC Hoofdstraat in Amsterdam.

Daarna zijn we naar een pannenkoekenrestaurant geweest. Ik had pannenkoek met fetakaas, tomaat en bieslook. Een combinatie die in Nederland niet erg normaal is, maar in Rusland wel!

Met volle maagjes, vertrokken we naar het museum voor Moderne Geschiedenis. Daar was echt van alles te bekijken, van politieke dimensies, tot ruimtevaart, tot sport, tot kunst. Allemaal erg leuk om te zien!

Daarna hebben we gedineerd en moesten we terug naar het treinstation. Tijd om weer naar huis te gaan!

Eenmaal thuisgekomen zijn we nog naar een concert van onze vriend Charley gegaan.

En gisteren (2 April) vond de daadwerkelijke wedstrijd van Student Spring plaats (Weten jullie nog dat ik vertelde over het filmen in Itlar..?) Het was leuk om alle filmpjes te zien! Uiteindelijk zijn wij vierde geworden, en nee.. niet van 4 deelnemers, van 9! Niet heel slecht dus!

karin p

Hej manon

Leuk hoor om weer wat te lezen. De winter wil maar niet weggaan bij je. Weet je nog verleden jaar in mei hoe koud het bij ons was. Wij hadden even voorjaar maar nu vriest het weer in de nacht. Helaas de violen hebben het niet overleefd.
Wij hebben hier bijna paasvakantie en Michiel vertrekt op zondag naar Stockholm om maandag verder te reizen naar Tanzania. Ben benieuwd of hij ook zo'n cultuurshock zal beleven. Straks veel plezier met je ouders en de groetjes van ons. Karin Prosper Zweden

Sjanie Nijhof

Hoi Manon,

Je maakt we leuke en mooi dingen mee.
Ik zie dat je volop geniet.

Liefs

Ron en Sjanie

Sabina

Yeaaaah!! Weekendje Moskou was leeeuk!! Zie je snel weer terug! ;-)

xxx

Tinka

Wat vet dat je echt in Moskou geweest bent nu! En gezellig natuurlijk om Pieter en Sabina gezien te hebben. Mooie foto's ook! Kusjesssssss

de potters

Heee, we kijken steeds of er weer nieuws is. Samen met pap en mam op pad zal ook wel een heel mooie ervaring zijn. Het weer lijkt goed en je zult veel kunnen laten zien. We houden je verhalen in de gaten en wensen jullie drie heel veel plezier met elkaar!