Manon in Yaroslavl (Rusland)

Een andere stad van de Gouden Ring: Kostroma

Vandaag is het donderdag en zondag tegelijk! Officiële mannendag is het vandaag. Op deze dag worden, hoe verassend, mannen in het zonnetje gezet. Daarbij wordt vooral gedacht aan de mannen van het leger. Ik moet eerlijk zijn dat ik er weinig van heb gemerkt...

Maar juist omdat het mannendag is, was Alex vrij. Alex en Katya hebben ons van de week uitgenodigd om naar Kostroma te gaan. Kostroma is een stad ongeveer 80 kilometer vanaf Yaroslavl. Net als Yaroslavl, is Kostroma één van de zes steden van de Gouden Ring. Zeker een bezoekje waard dus!

We zijn vanmorgen om 11.00uur opgehaald door Alex, daarna zijn we Pasha (Pavel) en Katya gaan ophalen. Om 13.15uur kwamen we aan bij de ‘Monastir'. Het was jammer van het weer, we hadden ontzettend hevige sneeuwval vandaag. Anders had het er allemaal nóg indrukwekkender uitgezien!

De monastir is gebouwd in het begin van de 17e eeuw. Tegenwoordig is het een grote toeristische trekpleister. Maar niet in de winter natuurlijk, wij waren een paar van de slechts enkelen bezoekers.

Vooral het museum vond ik erg bijzonder om te bekijken, mooie schilderijen en religieuze objecten waren daar tentoongesteld. De meeste spullen dateren uit eind 15e eeuw, 16e eeuw en 17e eeuw.

Nadat we rond hadden gekeken bij de Monastir, zijn we de Wolga opgegaan. Voor een hoop Russen natuurlijk heel normaal, maar voor Helge en mij was het wel bijzonder. Hoe vaak kun je nou zeggen dat je op een bevroren rivier hebt gelopen?!

Rond een uur of 15.30 zijn we richting het centrum gegaan. Daar was een tentoonstelling van sneeuw- en ijssculpturen. Helaas door het weer konden we niet erg lang buiten blijven, maar het was erg leuk om er even lekker rond te hebben gekeken.

Als afsluiter van de dag zijn we naar een bar gegaan om even wat te eten, de bar heet ‘Hundertwasser'. Lekker Bliny gegeten en thee gedronken. Om 18.00uur zijn we weer richting Yaroslavl gegaan.

Kortom, het was weer een geslaagde dag!

inge B

Leuk om ook een andere stad te verkennen.
Word je de sneeuw niet een beetje zat onderhand?

martine

leuk om wat meer te zien dan alleen de plek waar je woont! lijkt me heel mooi. hoe bevalt het op de Uni daar? X

Sjanie

mooi en fijn weekend.