Manon in Yaroslavl (Rusland)

Traditioneel feest: Maslenitsa

Vandaag is het begin van Maslenitsa, een traditioneel Russisch feest. Het is een religieuze traditie die ongeveer een week duurt. Volgende week zondag is de afsluiting met de verbranding van de poppen.

Maslenitsa wordt gevierd gedurende de laatste week voor de grote vaste, de zevende week voor het Orthodox Pasen die rond tweede helft van februari valt. In dat opzicht, is het dus te vergelijken met Carnaval, alleen de achterliggende betekenis is anders.

In zijn heidense betekenis wordt met Maslenitsa het aanstaande einde van de winter gevierd. Het hoofdgerecht tijdens Maslenitsa zijn bliny (Russisch: ?????, kleine pannenkoeken), die de zon symboliseren. Het feest wordt tot volgende zondagnacht (26 februari) gevierd en wordt afgesloten met het verbranden van poppen van stro die de winter symboliseren.

Het Yaroslavlse Maslentisa is dit jaar de grootste van heel Rusland. Er is ongeveer, zoals vele Russen mij verteld hebben, 1 miljoen Dollar aan besteed. Russen rekenen alles om naar Dollars, over de Euro weten ze maar weinig.

Maar nu weten jullie nog niet echt wat er gedaan wordt. Nou dat ga ik eens even vertellen ;)

Zoals hierboven is beschreven, er worden poppen gemaakt (vaak op basisscholen, middelbare scholen en universiteiten). Deze poppen staan symbool voor de winter. Tijdens het feest wordt er gedag gezegd tegen de winter en wordt het voorjaar verwelkomd. De bliny symboliseren de zon.

Er zijn grote optochten met mensen die dansen met de poppen en schreeuwen om de winter te verjagen. Daarnaast zijn er concerten. Hier in Yaroslavl was er een bekende Russische zangeres.

Ook is er een grote markt georganiseerd in het park. Allemaal kraampjes met alleen maar eten, vooral Bliny en Schaschlik (vlees op een stokje). Daarnaast kun je overal ????????? ('Glintwein') drinken, een rode wijn die te vergelijken is met Glühwein. Ik heb dus ook bliny met glintwein geprobeerd, allemaal anders als wij dat kennen in Nederland natuurlijk, maar wel lekker!

Ik zal ook even wat foto's uploaden, dan kunnen jullie zien hoe de poppen eruit zien!

Ik zal snel weer een nieuw berichtje typen!

Liefs,
Manon

Tinka

Ik kan met herinneren dat Pluimgraaff dit wel is verteld heeft! Super vet om het mee te maken :) Nou maar hopen dat het werkt en dat het snel wat warmer wordt ! xxx

Sander

Klinkt wel als een leuk feest om een keer mee te maken! Leuk met die poppen erbij! En de Glühwein-achtig iets is ook lekker ;) Hopen dat de winter zich snel laat verjagen daar! ;) Kusje!! xXx

Willem Bart

We looked overhere on board to your pictures. Our cook has a dauther also on the Haagse Hogeschool. She performs the same education as you
May be you know Verna Cosip