Manon in Yaroslavl (Rusland)

Antwoord op sommige vragen :)

Even een kort berichtje om wat vragen te beantwoorden!

Speciaal voor Berend een stukje over het Russische eten. Er zijn veel traditionele gerechten hier, die we niet kennen in Nederland. Een voorbeeld daarvan is Borsch. Het is een soort soep op basis van rode bieten. Daarbij kunnen vlees, doperwtjes en champignons worden toegevoegd. Er zijn wel veel verschillende varianten van dit gerecht. Ik heb het donderdag gegeten. Het ziet er niet erg lekker uit, maar de smaak is prima.
Vanmorgen heb ik een typisch Russisch melkproduct gegeten, ik kan me de naam ervan niet meer herinneren. Het was klonterig en een beetje zuurig. Ze eten het hier met uitgeperste bessen. Om eerlijk te zijn was het niet mijn favoriete hapje.
Daarnaast eten Russen onwijs veel met champignons, dit is wel een product voor de wat rijkere mensen. Dat komt doordat ze hier in het bos ‘geraapt' moeten worden. Zeker in wintertijd is het dus erg duur. Ik heb het nog niet gegeten in mijn gastgezin, maar ik heb gisteren in een restaurant verse champignonsoep gegeten en vandaag had ik lasagne met speciale ‘witte' champignons. Ontzettend lekker!

Verder eet mijn gastgezin heel erg gezond, ze willen het liefst producten eten die niet bewerkt zijn met allerlei goedjes. Het moet allemaal vezelrijk en vol vitamines zijn! Bovendien is mijn gezin van mening dat je voor half 7 moet eten, anders zou je nog wel eens dik kunnen worden! Ze waren dan ook niet blij dat ik gisteren weer het dinner heb gemist en dat ik om 20.15 binnen kwam kakken....

Ik woon trouwens niet ver bij Helge vandaan. Hij woont in de flat tegenover de mijne. Even het pleintje over en dan zijn we bij elkaar. Doordat we nog niet echt door hebben hoe alle deuren werken duurt het ongeveer 3 minuten om bij elkaar te komen, ander misschien maar eentje!

Dragos gaf ons te tip om naar de bevroren Wolga te gaan, dat hebben we vandaag gedaan. We hebben er rondgelopen en daarna hebben we weer lekker in een restaurantje zitten eten. Uiteten is hier trouwens heel goedkoop, dat kan voor 7 tot 10 euro.

Iris vroeg of studenten een beetje Engels spreken hier. Tegenwoordig zijn er steeds meer mensen die Engels spreken, maar het niveau is erg laag. Maar als het echt nodig is, dan proberen de Russen net zo lang door te praten totdat ze echt zeker weten dat je ze begrijpt. Julia heeft ons gisteren kennis laten maken met twee Russische sociologie studenten, hun Engels was vrij redelijk. Ze hebben ons meegenomen naar een bar, en het was erg gezellig!


Vandaag ben ik weer in de stad geweest. Het is niet erg koud op het moment, rond -21, dus we zijn lekker lopend erheen gegaan. We hebben gekeken voor tandpasta. Wat is dat lastig te vinden zeg! Het is heel vreemd, want je pakt hier een leeg doosje uit de schappen en de kassadame doet de pasta in het doosje - net alsof je een CD koopt, haha!
Ook ben ik vandaag in de supermarkt geweest, wat kunnen simpele dingen als shampoo, doucheschuim, oogmake-upremover en haarlak toch lastig zijn om te kopen!

Vanavond ben ik alleen thuis, mijn gastouders zijn op visite bij Michael's broer. Misschien ga ik vanavond wel lekker even skypen of wat lezen!

Ik vind het trouwens erg leuk om alle reacties te lezen!

Reacties

Reacties

Piet en Paula Kalverboer

Nou Manon wij hebben hier ook bijna Russische temperaturen, vannacht was het min 17. graden. De zon schijnt en iedereen die het leuk vind is aan het schaatsen. Wij volgen je verhalen dus schrijf maar regelmatig.

Groetjes vanuit het mooie Monnickendam!

marjolein

hoi manon, wat leuk dat je al zoveel verhalen hebt !
en gewoon ook al zoveel hebt meegemaakt.
gisteren heeft het bij ons zo'n 7 centimeter gesneeuwd, en dat was ook erg leuk en winters, alleen wel n beetje koud dus zelfs ik loop nu met een muts op. en heb jij ook al n mooie russische muts gescoord? ik hoop dat je t heel erg naar je zin gaat krijgen (de eerste verhalen zijn veelbelovend, dat je gastouders wel erg aardig zijn).
en t winkelen is wel jammer, maar je krijgt er zoveel mooie gebouwen en ervaringen voor terug, dat hou je best wel vol. en anders koop je gewoon heel de stad leeg als je terug bent.
veel plezier,leerse en geniet ervan én vooral doorgaan met al die leuke verslagen/verhalen! dikke kus van marjolein

sjanie

Hoi Manon,

Leuk om te lezen het is hier ook lekker koud en sneeuw.
-
Heerlijk weer het zonnetje en koud.

Veel plezier en geniet.

Liefs

Sjanie

marja raven

Hallo Manon, ik heb veel van je Ruslandstudie gehoord van je moeder, vandaar dat ik het leuk vind nu je belevenissen te volgen. Het is hier inmiddels bijna net zo koud als bij jou, dus het is goed dat je moeder in het warme Spanje zit. Heel veel plezier en maak er een leuke en leerzame tijd van!!

Willem en Marjan

Hoi Manon. Je hebt het er maar druk mee. Niet zo handig om weer je diner te missen. Misschien even op de tijd letten als je in het cafe zit? Hier is alles oke, wel veel wind dus een beetje fris, graadje of 18. BRRR, maar dat vindt jij vast niet. Geniet maar lekker, kus van ons uit Lanzarote :)

de potters

wat heb je een leuke verhalen...morgen ga ik met opa en oma naar annie schilder en jan keizer!!!!! en ik zal je verhalen even printen en meenemen zodat ze je ruslandverhalen ook even kunnen lezen...
ik kijk weer uit naar het volgende epistel...blijf genieten van deze mooie ervaring !

Marieke

Mmmm lasagne met champignons

Karin

Hoi Manon,
Ik heb alles even gelezen en de foto's bekeken. Zoals Gerrit ook al vaak beleefd heeft als hij voor zijn werk in oud russische landen zit, ziet het er inderdaad allemaal ouderwets uit. Alsof je in back to the future zit. Toch zag ik in dat koude Rusland ook weer het herkenningsteken wat je over de hele wereld thuis doet voelen. De grote M van maak vandaag Mc Donalds dag. Gelukkig blijven sommige dingen over de hele wereld hetzelfde. Verder moet je maar zoveel mogelijk ontdekken en genieten van je nieuwe wereld.
Groetjes Karin

de potters

hoi manon, ik heb zondag de laptop meegenomen naar opa en oma en alle foto's laten zien aan hun...daarnaast hebben we alle verhalen samen doorgelezen..helemaal blij dat je het zo naar je zin hebt, al zoveel dingen ondernomen hebt, een gastmoeder hebt die ook engels spreekt ..en oma heeft wel 5x gezegd: dat ze zich zo gemakkelijk aanpast, ongelooflijk!!! dus ook de oudjes zijn op de hoogte...oma snapt niet veel van de mail enzo, maar ik moest je via deze weg de hartelijke groeten doen en een dikke kus van opa en oma bart

Willem en Marjan

Zijn we helemaal naar het internetcafe gelopen en dan staan er geen nieuwe verhalen op, mooi is dat! Hopelijk gaat het allemaal goed en is het op school ook goed gegaan. Tot gauw, kus van ons xxx

Elies Hinse

Hoi Manon,

Wat fijn om te horen dat het goed met je gaat. Dapper hoor zo ver weg. Het is leuk om je verslagen te lezen.
Pas goed op jezelf. Liefs Elies

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!