Manon in Yaroslavl (Rusland)

De reis en de eerste dag

2 Februari - 11.30uur

Hallo Allemaal!

Wanneer ik dit aan het typen ben, heb ik nog geen internet. Ik ga vandaag of morgen een router kopen en dan mag ik gratis gebruik maken van het internet hier. Toch wilde ik nu alvast een stukje schrijven, dus gebruik ik Word en dan knip en plak ik het later in de reismee-pagina.

Gisteren ben ik hier pas om 23.45uur aangekomen (Nederlandse tijd 20.45). We zijn 's morgens al om 07.00 met de shuttle-bus van het hotel naar Hamburg Airport gegaan. Daar hadden we om 07.15 afgesproken met Helge en zijn ouders. Helge is een jongen uit Duitsland die in mijn Russische klas zit.

De vlucht was om 09.50. Helaas was het allemaal wat vertraagd doordat een man wel had ingecheckt, maar niet bij de gate was gekomen. Zijn bagage moest dus weer uit het vliegveld worden gehaald. Daarnaast hadden we tegenwind, waardoor we ook wat langzamer gingen dan normaal. We landden om 15.55.

Eenmaal uit het vliegveld was het een grote chaos. Niemand wist waar we heen moesten. We moesten door de douane om de visums te laten controleren. Daarna konden we door naar de bagagebanden. Gelukkig hadden we al snel onze bagage, dat duurde maar 10 minuutjes.

Op naar de aankomstenhal dus. Daar zou Andrey, een Russische taxi chauffeur mét licentie op ons wachten. Hij zou een groen bordje bij zich dragen met onze namen erop. Nou nergens een groen bordje te bekennen dus! We hebben hem gebeld, wat trouwens ook best lastig was in het Russisch, en hij vertelde ons dat het erg druk was onderweg en dat hij met 15 minuutjes bij het vliegveld zou aankomen. Hij kwam de aankomsthal binnen en bracht ons naar de auto. Er stonden allemaal hele grote auto's, wel comfortabel dacht ik! 3 keer raden... Er stond één kleintje tussen en die was voor ons! Als ik het me goed herinner was het een Ford Kalina.

Andrey was een echte Rus, precies zoals je Russen voorstelt! Donker haar, petje op, leren jackje met een grote bondkraag... en hij rookt enorm!

We hebben drie uur lang rond Moskou gereden, het was erg druk, we hebben alleen maar file gehad. Wat een wegpiraten die Russen! Ze doen van alles, behalve écht concentreren op het autorijden. Het is nog toegestaan om te bellen achter het stuur trouwens, en dat doen dan ook bijna alle mensen!

Nadat we dus al 3 uur onderweg waren, dachten Helge en ik dat we er al wel bijna zouden zijn. Het was allang donker geworden en we lagen af en toe wat te slapen. Maar toen zagen we een bordje staan: ‘Yaroslavl 292'. Nóg bijna 300 kilometer dus! Hier mag je niet zo hard rijden als de snelwegen in Nederland, je mag hier meestal 70 of 80 km/u. Dat zou dus nog wel een tijdje gaan duren.

Het laatste stuk naar Yaroslavl was heel slecht weer. Het was -29?C en het sneeuwde. De weg en andere weggebruikers waren slecht zichtbaar. Nog maar even langzamer rijden dus!

Ik was de eerste die werd afgezet. Mijn gastouders, Tatjana en Micheal, stonden al buiten op me te wachten. Die arme man moest met mijn 30 kilo wegende koffer wel 8 trappen op! Ik heb er gisteren slecht op gelet, maar ik denk dat ik op de vierde of de vijfde etage van een flat woon. Laten we zeggen dat het donker was en dat ik erg moe was! Vandaag zal ik eens kijken hoe hoog ik nou echt woon!

Tatjana is een Engelse lerares op de universiteit. Dat is voor nu dus nog erg handig, omdat mijn Russisch natuurlijk nog niet perfect is. Ik heb haar wel gezegd dat ik Russisch beter wil leren, dus ze zegt alles eerst in het Russisch en als ik iets niet begrijp, zegt ze het in het Engels. Met Micheal heb ik nog niet veel gesproken, hij spreekt helemaal geen Engels en kijkt graag TV.

Het appartement is erg ouderwets, maar voor Russische begrippen erg modern. Ik heb een grote, maar ontzettend truttige kamer. Toch ben ik er blij mee, ik heb lekker mijn eigen plekje. Ik heb vanmorgen pas mijn koffer uitgeruimd. De kast is klein, dingen die ik voorlopig nog niet aankan, liggen dus nog in de koffer.

Ik heb heerlijk geslapen, ik kon lekker uitslapen. Ik was om 10.00 uit mijn bed. Alhoewel dat ook nog wel vroeg voelde, want voor mijn gevoel is het nog Nederlandse tijd, en dus 07.00. Het is hier vakantie, en daar doen mijn gastouders ook aan. Het is inmiddels bijna 12.00uur en ze lopen nog steeds in hun pyama. Ze keken me ook vreemd aan toen ik om 10.30 zei dat ik wel wilde douchen en me wilde aankleden. Ik heb vanmorgen lekker een eitje gegeten en wat brood. Het brood is heel anders hier. Heel zwaar en voedzaam. Één sneetje is echt genoeg.

Daarna ging ik douchen. Gelukkig hebben we wel een gewone douche. Oh en speciaal voor mam: er komen geen ijsklontjes uitrollen hoor ;) en ook het toilet heeft gewoon water!

Af en toe komt Tatjana even op mijn kamer kijken, ‘We need just some time to talk'. Dan hebben we het bijvoorbeeld over verschillen in de schoolsystemen, over families en over typisch Nederlandse gewoontes.

Straks moet ik naar school. Ik moet er om 14.00uur zijn. We hebben een afspraak met de international coördinator. Ik heb nog geen idee wat we gaan bespreken, maar ik denk dat het gaat over de vakkenkeuze en dat ze ons gaat rondleiden in de universiteit. Het is nu -23?C buiten. Gelukkig gaan we met de trolleybus naar school, lekker warm! Tatjana zal me naar school toe brengen, en vanmiddag moet ik zelf terug zien te komen! Dat gaat een uitdaging worden ;) Vanmiddag ga ik ook nog even naar de stad met Helge. Zoals ik al eerder heb gezegd, ga ik een router kopen. Ook wil ik even kijken voor een Russische simkaart. Smsen met mijn Nederlandse nummer is 30cent per bericht. Het Nederlandse nummer blijft wel in gebruik, dus mocht iemand me willen smsen.... Het enige is dat ik waarschijnlijk met een Russisch nummer antwoord.

Voor degenen die graag mijn adres willen weten:

Manon Bart
Svoboda Street 52/39 - apartment 32
150040
Yaroslavl
Russia

Of voor de fanatieke tekenaars onder ons:

????? ????
????? ??????? 52/39 - 32
150040
?????????
??????

Binnenkort heb ik dus ook de mogelijkheid om te skypen. Ik heb niet van iedereen de skypecontactgegevens. Zouden jullie mij willen toevoegen? > manon.bart.

Ik schrijf snel weer een stukje, de vraag is natuurlijk wanneer het online komt!

Groetjes daar!
Manon

2 februari - 20.15uur

Vandaag naar de universiteit geweest. Tatjana heeft me de weg laten zien. Ik ga naar school met de trolleybus, een soort tram op wielen zeg maar. Of een soort bus op electriciteit, het is maar net hoe je het wil zien ;) Ik was blij dat we met de trolleybus naar de universiteit gingen, het was erg koud buiten!

In de trolleybus komt er een soort conducteur langs, en dan ga je betalen. Het is voor een enkeltje 12 roebel, dat is ongeveer 25 tot 30 Eurocent. Heel goedkoop dus! Toch, als het minder koud wordt, ben ik van plan naar de universiteit te gaan lopen, dat zal ongeveer 20 minuutjes zijn. Ik had geld in briefjes van 1000 en 500, wat ongeveer 50 en 25 euro is. Groot geld wordt niet geaccepteerd in het openbaar vervoer. Gelukkig was mijn gastmoeder er nog, zij heeft voor mij betaald. Vandaag had ik dus een missie: ‘groot geld' inwisselen voor ‘klein geld'!

Op school heb ik Julia ontmoet, een heel aardige mevrouw. Zij is onze contactpersoon. Ze zal ervoor zorgen dat ons visum verlengd wordt, dat het een ‘multi-entry' visum wordt en zij is ook verantwoordelijk voor onze registratie bij het politiebureau. Verder brengt zij ons naar de eerste lessen en stelt ze ons voor aan de docenten. Daarnaast is zij degene die ons helpt met het vinden van onze weg. Ze laat ons van de week de stad zien en helpen ons met stomme dingen zoals geld pinnen. Want ja, ook dat is heel lastig hier!

Ze heeft ons het computerlokaal laten zien en ze heeft ons kennis laten maken met Nastya. Nastya is een student die tot 16 januari in Den Haag is geweest als uitwisselingsstudent. Zij weet dus als geen ander hoe het is om voor het eerst in een vreemd land te komen. De eerste dingen die we hebben geregeld: een plattegrond van Yaroslavl kopen, SIMkaart kopen en ze heeft ons naar het centrum geleid. Daar hebben we gezellig in een barretje gezeten en hebben we verder kennis met elkaar gemaakt.

Mijn Nederlandse nummer is nog steeds in gebruik, toch geef ik jullie mijn Russische telefoonnummer ook: +7 980 651 0602. Jullie kunnen gewoon naar het Nederlandse nummer smsen, dan antwoord ik met het Russische nummer terug.

Tatjana had me niet verteld hoe laat ik terug moest zijn voor het eten. Toen ik om 18.30uur thuis kwam, was de keuken leeg. OEPS! Prakje dus maar in de magnetron gedaan. Later heb ik met haar gesproken over mijn dag en over mijn eerste indrukken van Yaroslavl. Dat is vooral dat het heeeeel koud is! Daarnaast vind ik alle kerken heel erg mooi. De winkelstraat viel trouwens erg tegen, ik ben blij dat ik zo'n zware koffer bij me had!

Straks komt Helge helpen met het installeren van het internet. Het zou fijn zijn als ik internet heb! En nu jullie allemaal mijn verhaaltjes lezen, weten jullie dat het gelukt is!

Morgen heb ik om 11.00uur met Helge afgesproken om naar de markt te gaan. Ik moet me warm aankleden want naar de markt gaat geen openbaar vervoer. Tatjana heeft ons al op de plattegrond laten zien waar we heen moeten, het is ongeveer 20 minuten lopen. Een nieuwe uitdaging dus!
Daarna, om 15.30 hebben we onze eerste Russische les.

Snel komt er dus weer een nieuw verhaaltje!

Liefs! xx

Reacties

Reacties

marcel

Here wat klinkt het allemaal spannend. Ben benieuwd naar de fotos. Wil eigenlijk wel langs komen. Nou veel succes nog Xxx

Berend

Hoe cool! (no pun intended) Fijn dat je een engelse gastvrouw hebt. Hoever weg woont Helge? Hoe klein woon je? Wat is het avondeten? (of is russisch avondeten niet raar?)
Hier heb ik vanavond alleen gegeten, iedereen (waaronder ik) heeft het druk, volgende week beter. Linda gaat trouwens weg, een paar maanden naar Malta.

de potters

heee manon, wat kan je veel beleven in 2 dagen !! het klinkt leuk, je bent enthousiast en het lijkt allemaal goed geregeld...fijn dat je met je gastmoeder goed in gesprek kan....dat lijkt mij wel belangrijk....we blijven je stukjes lezen...veel pleizer morgen op de markt !

Martine

Wat gaaf zeg! En dit is nog maar je begin. Aan de kou wen je vanzelf hoor. Geloof me :) ik heb het natuurlijk niet zo koud als jou maar ben ook snel aan de sneeuw en ijs gewend!

Dragos

Hi Manon! It sounds pretty exciting.. :) I'm happy that you're having a good time so far in Russia!! Yaroslavl is beautifull.. Don't miss the opportunity to jump on (not in) the Volga while it's frozen.. it feels really weird to walk over the river :P Enjoy!! (and the ATMs are not that difficult to use.. we simply used our Rabobank card to withtraw money).

Tessa Leijssenaar

Klinkt allemaal super gaaf! Ben blij dat je gastouders aardig en relaxt zijn :))) Greetzz aan Helge xx

Tinka

Wauw, wat ontzettend vet dat jij daar gewoon zit nu. Je hebt het druk genoeg zo te horen. Fijn dat Tatjana af en toe een praatje met je komt maken. Jij spreekt over 2 weken vloeiend russisch joh. Ik vind het hier al koud nu, en wij hebben nu -13 ofzo, dus jij moet afvriezen! En toch maar een koffer met 30 kilo aan spullen gevuld, in plaats van 18 hahahaha, goeie beslissing geweest als de winkelstraat tegenviel. Ik kijk nu al heel erg uit naar de foto's, het moet daar wel erg mooi zijn. Top dat jullie vanaf daar jullie visum kunnen verlengen. Succes nog met het uitvogelen van de praktische dingen enne: JE ZIT GEWOON IN FREAKING RUSLAND. Dat wilde ik nog even kwijt. Heel veel liefs en een beetje warmte van uit Oslo. xxxxxx

Liza

Wauw, wat gaaf! :D Ik kan niet wachten om hem zelf ook weer een tijdje te smeren naar een ander land haha.. en dat zeg ik terwijl ik nu in Duitsland zit, besef ik nu :P jeetje, -30C, ik kan alleen maar proberen me voor te stellen hoe zoiets voelt..!

Ann

Hoi Manon, heel leuk om te lezen, jullie maken wel wat mee. Leuk dat Tatjana Engels spreekt. Veel plezier en tot de volgende verhaal Ann xx

Sander

Dag mop, ik had je vanavond al eventjes gesproken maar wilde je wel laten weten dat ik je verhaal nu ook helemaal heb gelezen. Zoals Tinka zegt, zij heeft het -13, hier spreekt de Rabobank-paal over -8 (maar ja, dat blijft altijd met wat (hoe toepasselijk nu) korreltjes zout nemen..) en ik heb het ook koud! Ik moest wel eventjes lachen om je blokjes ijs ;) haha! Waarschijnlijk omdat ik ook de voorgeschiedenis daarvan ken.. Zonder je ICT-dude moet er een andere jongen zijn die je helpt met de ICT-problemen: gelukkig is daar Helge! Tot snel lief! ? ????? ????! Kusjes, Sander xXx

Annelies van Wijngaarden

Hoi Manon,

Ook jij bent nu aan je avontuur begonnen ver weg in Rusland. Machtig hoor, - 23 graden, gewoon zo'n echte russische bontmuts opzetten. Leuk dat je net als Tinka een blog bijhoudt, we blijven jullie volgen hoor. Studeren, Russisch leren en genieten van je buitenlandse avontuur. We wensen je heel veel plezier.

Berend

Hey manon, je hebt post! http://min.us/mXV4NxAQY

Iris

Hee meis,
Wat leuk om je berichten te lezen. Ik vind het leuk om te horen dat je zo enthousiast bent. Wanneer ga je officieel les krijgen op de universiteit? En spreken de studenten verder wel een beetje redelijk Engels als je er niet helemaal uitkomt?
Ik hoop dat je snel leuke winkeltjes vind om wel te kunnen shoppen tegen die kou..!!

heel veel liefs uit het 'koude' witte Nederland

Lonneke

Hey Manon,

Goed om te lezen dat je lekker bedrijvig bent zo de eerste dagen en ook fijn dat je nu internet hebt! Scheelt een hoop gedoe. Ik zie net dat het hier in Wageningen ook al naar -17 gaat, dus misschien kun je me zo'n mooie Russische bontmuts opsturen? Haha! Nou doe maar voorzichtig met al die mensen die doodvriezen deze dagen, gelukkig zit je bij een fijn gastgezin! Heel veel succes, hoop dat je snel went aan alle nieuwigheid :-) xXx

Lammert

Leuk om te lezen Manon. Ik blijf wel een beetje nieuwsgierig naar hoe het je daar vergaat. Zo in een (voor ons) vreemd land en cultuur. groet. (leuke foto's ook trouwens)

Amanda

Hey hey,
Leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt :D
hier neemt het inmiddels ook lage temperaturen aan zeg! Elfstedenkoorts is hier volop losgebroken...
Ik ga meteen even je skype op mijne toevoegen (even het stof bij de mijne eraf blazen!)

xxxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!