Manon in Yaroslavl (Rusland)

St. Petersburg - een weekendje weg

Het is maandag, vanmorgen vroeg (06.44) ben ik weer aangekomen in Yaroslavl, na een reis van 12,5 uur! Natuurlijk ben ik daarna eerst nog even verder gaan slapen, maar nu is het tijd om een verhaaltje te schrijven. Dus... Ik ging met mijn Russische vriendinnetje naar St. Petersburg, en wat hebben wij allemaal meegemaakt?

Donderdag 17 mei

Om 22.25 vertrekt onze trein richting StP. Als de trein aankomt, zien we meteen een probleem. Wij hebben twee bedden in wagon 17, maar er zijn maar 12 wagons! Foutje van de organisatie, en er moesten meer wagons worden gebracht. Één voordeel: het waren nieuwe wagons, en die dag nog niet gebruikt, dus ze waren schoon! Nadat we lekker een drankje en een hapje in de trein hadden gedaan, zijn we ‘lekker' gaan slapen. Voor mij een compleet nieuwe ervaring, en het was niet echt een succes.. Telkens als iemand langs liep, werd ik wakker.. Maar goed, ik kon in ieder geval lekker liggen!

Vrijdag 18 mei

De aankomst was om 11.30. Op naar het hostel! Helaas was het erg slecht weer, regen, wind en kou. Onderweg naar het hostel, dacht ik echt ‘Is dit nou die geweldige stad waar iedereen het over heeft?'. Gelukkig werd het in de loop van de dacht beter, en zag de stad er een stuk mooier uit. Toen begreep ik waarom mensen altijd aanraden om naar deze stad te gaan! Het hostel lag midden in het centrum, prima gelegen dus! Het zag er allemaal prima uit, vooral dat het schoon was, was fijn.

Nadat we onze spullen hadden gedumpt, zijn we meteen met de eerste excursie meegegaan. We zijn met een bus naar het stadje Pushkin gegaan, ongeveer 30 kilometer van StP. In deze stad kun je het paleis van Tsarin Ekatherina II bezoeken. Het was er onwijs prachtig, en zeker een bezoekje waard!

Rond 19.00 waren we weer terug in het hostel. Heel even 15 minuutjes relaxen. Om 19.30 zijn we met Masha op stap gegaan, een vriendinnetje van Nastya. Samen hebben we een flinke wandeling door de stad gemaakt, ondere andere langs de Kazanskiy' kathedraal, het winterpaleis en de Isakievskiy kathedraal.

Daarna hadden we genoeg gelopen. In het hostel hadden we een Japanner, een Fransman en een Amerikaan ontmoet, en met zijn allen zijn we naar een Irish pub gegaan. Daar zijn we in contact gekomen met twee Britten. Toch bijzonder, een tafel met zoveel nationaliteiten, gezellig samen een drankje doen!

In StP zijn ontzettend veel kanalen. Om 01.30 zouden de bruggen open worden gezet, volgens het personeel van ons hostel zeker de moeite waard om te bekijken. Dat was ons plan dus ook, maar toen wij er om 01.15 aankwamen, waren de bruggen al open.. Helaas! Toch was het wel leuk om Petersburg ‘by night' te bekijken.

Zaterdag 19 mei

De wekker om 08.00, was natuurlijk verschrikkelijk na zo'n druk programma van de vorige dag. Maar wat moet dat moet! We hadden alweer een nieuwe excursie gepland: naar Petergof, waar een groot park met fonteinen ligt.

Onderweg zijn we met de bus gestopt bij het Alexandriya Park, een park in Engelse stijl ten oosten van Petergof. Het park is vernoemd naar Alexandra Fedorovna, de vrouw van tsaar Nicolas I. Bij het park staat een groot luxe huis, dat gebouwd is rond 1820. Het werd gebruikt als zomerhuis van de tsarenfamilie. Tegenwoordig is het een heel mooi museum, dat erg interessant is.

Daarna zijn we verdergegaan naar de fonteinen. Het is een bijzondere dag, want het is de officiële opening van de fonteinen na de winter. Wij dachten ‘leuk, dan zien we vast een hoop van die opening'.. Dat werkte niet helemaal zo! Met ons, dachten ruim 40.000 andere mensen hetzelfde. Het was er dus ontzettend druk. Het park en de fonteinen waren allemaal prachtig om te zien. En het mooie weer - 23 graden en volle zon - maakte het allemaal nog nét even mooier!

Bij terugkomst, hadden we weer even een korte pauze. Wel 20 minuten dit keer, haha! De pauze hebben we gebruikt om een museum uit te kiezen, 's nachts is er museumnacht.

Om 19.00 hebben we met Marina afgesproken, ook een vriendinnetje van Nastya. We zijn naar een bar gegaan en daar hebben we gewacht op Masha. Met zijn vieren zijn we naar het Museum van Akhmatova, een Russische dichter (1889-1966), gegaan. Voor het museum ligt een soort binnenplaats. Daar was jazzmuziek, klassieke muziek gemaakt op strijkinstrumenten, en zang te horen. Daarnaast was alles mooi verlicht en liepen er mensen in ouderwetse kostuums. Om eerlijk te zijn vond ik het museum niet heel boeiend, maar de sfeer eromheen was wel heel gezellig.

Zondag 20 mei

Alweer onze laatste dag in StP. We ontmoeten wat familieleden van Nastya. In een grote Audi Q5, geven zij ons een rit langs de mooiste plekjes van StP. Het was zo'n auto met een glazen dak, dus we konden veel zien.

Na de autorit zijn we naar een fort (Petropavlovskaya' Krepost) gegaan. Daar was een grote, soort Middeleeuwse markt. Muziek en mensen in klederdracht, was leuk om te zien! Binnen in het fort, is een grote kathedraal. Deze kathedraal is heel bijzonder, omdat je er de graven van tsaren kunt bekijken.

Ook hebben we een gevangenis van begin 1800 bekeken, erg interessant allemaal!

Nadat we lekker hadden gegeten, zijn we naar het station gebracht. Ons bezoek aan StP zit er alweer op.

In de trein zitten we in een coupe met leuke mensen, zij zijn acteurs. Na gezellig zitten drinken met wat hapjes erbij, ben ik vroeg naar bed gegaan. Ik was kapot....

Zoals jullie lezen, hebben we heeeeel veel gedaan. Het was een erg leuk reisje, met veel cultuur!
Nu moet ik nog 2,5 week bikkelen op de universiteit, en dan kom ik al naar Nederland, wat gaat de tijd snel!

Tinka

De tijd vliegt inderdaad. StP klinkt erg mooi, fijn dat het zulk lekker weer was! Succes nog deze laatste paar weekjes en tot snel :D xxxx

oma haan

Ik heb genoten en ben er gelukkig niet zo moe van geworden als jij. Super Manon, dat je dit allemaal hebt gezien, Je zult wel weer even moeten wennen als je weer thuis bent!

Marjan

Wat een druk programma, ik geloof graag dat je er moe van bent. Maar het is duidelijk de moeite waard geweest. Knuffeltje van ons!

Annelies van Wijngaarden

Hoi Manon,

Jij nu hard aan de studie in Rusland, Tinka is al aan het vakantie vieren in Noorwegen en voor haar zit de buitenland studie er zondag op. Succes met je tentamens en je moet straks in NL maar wat Russische bijles geven aan Tinka. Groetjes.

Martine

Hee meis, wat leuk om zo ook wat van het land te zien! wel echt een super druk weekend hoor!
en over 2,5 week al naar huis, jeetje wat gaat dat snel!!
Liefs